Skargi i wnioski - Komenda Powiatowa Policji w Bielsku Podlaskim

Biuletyn Informacji Publicznej

Skargi i wnioski

Podstawa prawna

  • art. 63 Konstytucji RP (Dz.U z 1997 r. Nr 78, poz. 483);
  • dział VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U z 2022 r. poz. 2000);
  • rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków (Dz.U. z 2002 r. Nr 5, poz. 46).

Zgodnie z treścią art. 227 k.p.a. przedmiotem skargi może być w szczególności zaniedbanie lub nienależyte wykonywanie zadań przez właściwe organy albo przez ich pracowników, naruszenie praworządności lub interesów skarżących, a także przewlekłe lub biurokratyczne załatwianie spraw.

W rozumieniu treści art. 241 k.p.a. przedmiotem wniosku mogą być w szczególności sprawy ulepszenia organizacji, wzmocnienia praworządności, usprawnienia pracy i zapobiegania nadużyciom, ochrony własności, lepszego zaspokajania potrzeb ludności.

Skargi i wnioski

Terminy obowiązujące w przypadku załatwienia skargi/wniosku

Organ właściwy do rozpatrzenia skargi/wniosku powinien załatwić sprawę bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu miesiąca.

Posłowie na Sejm, senatorowie i radni, którzy wnieśli skargę we własnym imieniu albo przekazali do załatwienia skargę innej osoby, powinni być zawiadomieni o sposobie załatwienia skargi, a gdy jej załatwienie wymaga zebrania dowodów, informacji lub wyjaśnień - także o stanie rozpatrzenia skargi, najpóźniej w terminie czternastu dni od dnia jej wniesienia albo przekazania.

Termin załatwienia skargi liczy się od daty otrzymania skargi lub wniosku przez organ właściwy do jego załatwienia.

Jeżeli z treści skargi lub wniosku nie można należycie ustalić ich przedmiotu, wzywa się wnoszącego skargę lub wniosek do złożenia, w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania wezwania, wyjaśnienia lub uzupełnienia, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie skargi lub wniosku bez rozpoznania.

Zgodnie z dyspozycją art. 231 § 1 k.p.a. jeżeli organ, który otrzymał skargę, nie jest właściwy do jej rozpatrzenia, obowiązany jest niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie siedmiu dni, przekazać ją właściwemu organowi, zawiadamiając równocześnie o tym skarżącego albo wskazać mu właściwy organ.

W razie niezałatwienia skargi lub wniosku w terminie, organ właściwy do rozpatrzenia obowiązany jest zawiadomić o tym wnoszącego, podając przyczyny zwłoki, wskazując nowy termin załatwienia sprawy oraz pouczając o możliwości wniesienia ponaglenia.

Skargi i wnioski

Rozpatrywanie skargi/wniosku

Zagwarantowane każdemu w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej prawo składania skarg
i wniosków do organów państwowych, organów jednostek samorządu terytorialnego, organów samorządowych jednostek organizacyjnych oraz do organizacji i instytucji społecznych realizowane jest na zasadach określonych przepisami Działu VIII Kodeksu postępowania administracyjnego.

Postępowanie skargowe jest uproszczonym postępowaniem administracyjnym, kończącym się zawiadomieniem skarżącego o sposobie jego załatwienia. Postępowanie to nie przewiduje trybu odwoławczego.

W przypadku gdy skarga, w wyniku jej rozpatrzenia, została uznana za bezzasadną i jej bezzasadność wykazano w odpowiedzi na skargę, a skarżący ponowił skargę bez wskazania nowych okoliczności, organ właściwy do jej rozpatrzenia może podtrzymać swoje poprzednie stanowisko z odpowiednią adnotacją w aktach sprawy - bez zawiadamiania skarżącego.

Skargi i wnioski

Ochrona prawna skarżącego

Zgodnie z treścią art. 225 § 1 k.p.a. nikt nie może być narażony na jakikolwiek uszczerbek lub zarzut z powodu złożenia skargi lub wniosku albo z powodu dostarczenia materiału do publikacji o znamionach skargi lub wniosku, jeżeli działał w granicach prawem dozwolonych.

Skargi i wnioski

Informacja dotycząca sposobu złożenia skargi/wniosku w Komendzie Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim

Skargi i wnioski mogą być wnoszone pisemnie, telegraficznie lub za pomocą dalekopisu, telefaksu, poczty elektronicznej, a także ustnie do protokołu.

Komendant Powiatowy Policji w Bielsku Podlaskim lub jego zastępca przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 15.00 - 17.00, a kierownicy komórek organizacyjnych KPP w Bielsku Podlaskim codziennie w godzinach służby.

Skargi w imieniu innych osób można składać wyłącznie za ich wiedzą i zgodą. Brak zgody powoduje, że skargę pozostawia się bez udzielenia odpowiedzi.

Zgodnie z treścią § 8 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 8 stycznia 2002 roku
w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, skargi i wnioski niezawierające imienia i nazwiska (nazwy) oraz adresu osoby wnoszącego pozostawia się bez rozpoznania.

Skargi i wnioski

Informacja o przyjmowaniu obywateli w Komendzie Powiatowej Policji w Bielsku Podlaskim w sprawach skarg/wniosków

Komendant Powiatowy Policji w Bielsku Podlaskim lub jego zastępca przyjmują obywateli w sprawach skarg i wniosków w każdy poniedziałek w godz. 15.00 - 17.00, a kierownicy komórek organizacyjnych KPP w Bielsku Podlaskim codziennie w godzinach służby.

Skargi i wnioski

Informacje dodatkowe

Skargi na działalność Policji można również składać bezpośrednio do Rzecznika Praw Obywatelskich.

Rzecznik Praw Obywatelskich

Aleja Solidarności 77

00-090 Warszawa

Infolinia Obywatelska 800 676 676

Skargi i wnioski

Pouczenie związane z wejściem w życie przepisów RODO

Realizując obowiązek wynikający z treści art. 13 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) informuję, że:

  1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Komendant Powiatowy Policji w Bielsku Podlaskim z siedzibą przy ul. Kopernika 7, 17-100 Bielsk Podlaski.
  2. Zgodnie z art. 37 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych Komendant Powiatowy Policji w Bielsku Podlaskim wyznaczył inspektora ochrony danych, kontakt: ul. Kopernika 7, 17-100 Bielsk Podlaski, e-mail: iod.kpp@bielsk-podl.bk.policja.gov.pl. Dane inspektora zostały umieszczone na BIP KPP w Bielsku Podlaskim.
  3. Dane osobowe przetwarzane będą w celu rozpatrzenia wniesionej korespondencji, tj. realizacji ustawowych zadań wynikających z ustawy o Policji, ustawy Kodeks postępowania administracyjnego, rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie organizacji przyjmowania i rozpatrywania skarg i wniosków, które określają zakres wymaganych danych. Brak podania danych w zakresie wskazanym przepisami skutkować będzie pozostawieniem sprawy bez rozpoznania.
  4. Odbiorcami danych osobowych będą wyłącznie podmioty uprawnione do uzyskania danych osobowych na podstawie przepisów prawa.
  5. Dane osobowe nie będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowych.
  6. Dane osobowe przechowywane będą w zależności od kwalifikacji archiwalnej przez okres nie mniej niż dwudziestu lat, zgodnie z przepisami zarządzenia nr 10 Komendanta Głównego Policji z dnia 15 maja 2020 roku w sprawie jednolitego rzeczowego wykazu akt Policji.
  7. Osoba wnosząca skargę/składająca wniosek ma prawo do żądania od administratora dostępu do danych osobowych oraz ich sprostowania.
  8. Osoba wnosząca skargę/składająca wniosek ma prawo do wniesienia skargi do organu nadzorczego, tj. Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, jeżeli w jej ocenie przetwarzanie danych narusza ogólne rozporządzenie o ochronie danych.
  9. Dane osobowe nie będą poddane zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym profilowaniu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 i 4 ogólnego rozporządzenia o ochronie danych.

Metryczka

Data publikacji : 22.09.2016
Data modyfikacji : 07.12.2023
Podmiot udostępniający informację:
Komenda Powiatowa Policji w Bielsku Podlaskim
Osoba wytwarzająca/odpowiadająca za informację:
Jerzy Łukaszewicz
Osoba udostępniająca informację:
Jerzy Łukaszewicz KPP Bielsk Podlaski
Osoba modyfikująca informację:
Jerzy Łukaszewicz
do góry